Jakie pieczywo wybrać?

Wiele osób nie wyobraża sobie życia bez pieczywa. Dlaczego warto jeść pieczywo? Jakie pieczywo wybrać? Na co zwracać uwagę podczas zakupu pieczywa? Na te pytania postaram się odpowiedzieć.

Skład pieczywa


Pieczywo powinno charakteryzować się krótkim składem. Główne składniki pieczywa to:
– mąka np. pszenna typ 450 – tortowa, pszenna typ 1850 – graham, żytnia typ 580, żytnia typ 2000 – razowa (im wyższy typ mąki tym więcej zawiera błonnika, witamin i składników mineralnych),
– zakwas lub drożdże,
– woda,
– sól,
– inne np. siemię lniane, soja, nasiona słonecznika itp.

Zrezygnuj z zakupu pieczywa, w którego składzie znajdziesz spulchniacze, barwniki, konserwanty.

Czytaj dalej

Nasiona chia

Nasiona chia inaczej nasiona szałwii hiszpańskiej pochodzą z terenów Meksyku i Gwatemalii. Od dawien dawna miały swoje miejsce w medycynie ludowej – były wykorzystywane przez Majów i Azteków. Nasiona chia są bogate w wielonienasycone kwasy tłuszczowe, szczególnie w kwas linolenowy (ALA) (64,6 g w 100 g produktu). Kwas linolenowy należy do niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych … Czytaj dalej

Przykładowy jadłospis

Przedstawiam przykładowy jadłospis o zmniejszonej kaloryczności (ok. 1600 kcal) dla zdrowej, czterdziestoletniej kobiety (aktualna masa ciała: 80 kg, wzrost: 165 cm).

Przewidywana redukcja ok. 3 kg w ciągu miesiąca.

Uwaga! Jadłospis ma pokazać, jak może wyglądać zmiana nawyków żywieniowych. Jadłospisy powinny być dostosowane indywidualnie do potrzeb pacjenta, w zależności od płci, wieku, masy ciała, wzrostu, aktywności fizycznej, współwystępujących chorób oraz preferencji smakowych.

Czytaj dalej

10 propozycji słodkich podwieczorków w wersji fit

Kto nie lubi słodyczy? Owszem, czasami w moim gabinecie zdarzają się pacjenci, którzy ze słodyczy najbardziej lubią golonkę ale zdarza się to stosunkowo rzadko. Wpis dedykowany jest szczególnie dla osób, które kochają słodycze. Sama od małego dostawałam mnóstwo słodyczy (niestety!) i nie ukrywam, że do tej pory je uwielbiam. Szukam alternatyw i tak oto powstała lista 10 propozycji niebanalnych, słodkich podwieczorków w wersji fit. Wszystkie przepisy pochodzą z mojego bloga.

1. Pralinki kokosowe

img_6557

Czytaj dalej

Nietolerancja laktozy

milk-995051_960_720Co to jest nietolerancja laktozy?

Nietolerancja pokarmowa wynikająca z niedoboru enzymu – laktazy. Oznacza wystąpienie klinicznych objawów dysproporcji między ilością spożytej laktozy a możliwością jej strawienia i wchłonięcia po spożyciu.

Co to jest laktoza?

Laktoza to dwucukier zbudowany z glukozy i galaktozy. Laktoza występuje w mleku kobiecym, zwierzęcym oraz w produktach mlecznych.

Co to jest laktaza?

Laktaza to enzym, który katalizuje reakcję hydrolizy laktozy do glukozy i galaktozy. Laktaza zlokalizowana jest w rąbku szczoteczkowym nabłonka jelita cienkiego. Aktywność laktazy jest największa na szczycie kosmków jelitowych a najmniejsza u ich podstawy. U noworodków i niemowląt aktywność laktazy jest największa, po czym stopniowo maleje, osiągając u dorosłych ok. 10% poziomu oznaczonego po urodzeniu.

Czytaj dalej

10 podstawowych zasad bezpiecznego i zdrowego grillowania

Do rozpalania grilla nie używaj podpałek, kolorowych gazet czy kartonów. Zawsze używaj tacek do grillowania! Tłuszcz kapiący na rozgrzany węgiel może powodować powstawanie wielopierścieniowych węglowodorów aromatycznych (WWA), które następnie osadzają się na grillowanych potrawach. WWA to związki potencjalnie rakotwórcze. Unikaj grillowania mięsa peklowanego. W czasie grillowania mięsa peklowanego mogą powstawać rakotwórcze nitrozaminy. Zachowaj odpowiednią odległość między … Czytaj dalej

Żywienie w sporcie w pigułce

Nurtują Cię pytania o żywienie w sporcie? Chcesz zwiększyć masę mięśniową i wytrzymałość? Koniecznie przeczytaj ten artykuł! Stworzyłam krótki poradnik, obejmujący wszystkie aspekty żywienia w sporcie.

Przygodę zaczniemy od węglowodanów…

Węglowodany

Węglowodany stanowią główne źródło energii dla naszego organizmu. Węglowodany są magazynowane w postaci glikogenu w mięśniach i w wątrobie. Im bardziej jesteś aktywny tym większe jest Twoje zapotrzebowanie na węglowodany. W poniższej tabeli przedstawiam zalecane spożycie węglowodanów w zależności od poziomu aktywności fizycznej.

aktywność poprawna

Przy wyborze produktów zwracaj uwagę na ich indeks glikemiczny (więcej informacji znajdziesz w artykule o indeksie glikemicznym).

Czytaj dalej

Erytrytol – niskokaloryczna substancja słodząca

Erytrytol to alkohol cukrowy, który zalicza się do grupy polioli. Substancja ta tworzy białe, bezwonne kryształy o słodkim i lekko chłodzącym smaku. Związek ten ma mniejszą siłę słodzącą w porównaniu do sacharozy (60-70% słodkości sacharozy), dlatego zamiast łyżeczki (5g) sacharozy należy spożyć 6,5-7 g erytrytolu dla uzyskania takiej samej słodkości. Substancja ta nie pozostawia innych posmaków, dlatego często tworzy mieszanki z różnymi słodzikami.

Wartość energetyczna erytrytolu stanowi 5% wartości sacharozy i równa się 0,2-0,4 kcal/g. Dodatkowo, ludzki organizm czerpie tylko 10% energii z tej substancji, ponieważ ze względu na mały ciężar cząsteczki i brak odpowiednich enzymów, jest ona wydalana w większości z moczem. W porównaniu z innymi poliolami, erytrytol nie wywołuje wzdęć i biegunek.

Efekt przeczyszczający

erytrytol

Czytaj dalej

Glikozydy stewiolowe – niskokaloryczna substancja słodząca

Glikozydy stewiolowe to nazwa ogólna dla dziewięciu pochodnych stewiolu, które występują w Steveia rebaudiana – roślinie pochodzącej z Paragwaju i Brazylii. W ekstrakcie z liści znajdują się głównie: stewi
ozyd i rebaudiozyd A.

Stewia w liściach jest ok. 20-30 razy słodsza od sacharozy a glikozydy stevia-1024647__180stewiolowe aż ok. 300 razy (w tym stewiozyd ok. 200-300 razy a rebaudiozyd A ok. 300-400 razy). Zarówno stewiozyd, jak i rebaudiozyd A charakteryzują się lukrecjowym i gorzkim smakiem. Smak ten jest słabiej wyczuwalny, jeżeli chodzi o rebaudiozyd A. Dodatkowo, po spożyciu glikozydów stewiolowych, słodki smak w jamie ustniej utrzymuje się przez dłuższy czas niż po spożyciu sacharozy, czy nawet aspartamu.

Czytaj dalej

Cukier

W Polsce spożycie cukru na osobę w 1950 r. wynosiło 21 kg a w 2007 r. wzrosło do 39,7 kg.

Liczne badania wykazują, że wysokie spożycie cukru przyczynia się do zwiększenia masy ciała, zaburzeń lipidowych, insulinooporności, nadciśnienia tętniczego krwi, próchnicy i stanu zapalnego.

Węglowodany powinny stanowić ok. 55% zapotrzebowania energetycznego organizmu. Według WHO należy ograniczyć spożycie cukrów prostych poniżej 10% zapotrzebowania energetycznego w celu profilaktyki otyłości i chorób współistniejących. Z kolei American Heart Association zaleca spożycie cukrów prostych poniżej 5% ogółu energii tj. dla kobiet ok. 6 łyżeczek do herbaty a dla mężczyzn ok. 9 łyżeczek do herbaty.

O czym w ogóle mowa?

Węglowodany  stanowią podstawowy składnik odżywczy i energetyczny.

Węglowodany

Czytaj dalej