10 podstawowych zasad bezpiecznego i zdrowego grillowania

  1. Do rozpalania grilla nie używaj podpałek, kolorowych gazimageset czy kartonów.
  2. Zawsze używaj tacek do grillowania! Tłuszcz kapiący na rozgrzany węgiel może powodować powstawanie wielopierścieniowych węglowodorów aromatycznych (WWA), które następnie osadzają się na grillowanych potrawach. WWA to związki potencjalnie rakotwórcze.
  3. Unikaj grillowania mięsa peklowanego. W czasie grillowania mięsa peklowanego mogą powstawać rakotwórcze nitrozaminy.
  4. Zachowaj odpowiednią odległość między rusztem a żarem. Unikaj spożywania potraw przypalonych – są źródłem substancji rakotwórczych.
  5. Grilluj chude mięso: kurczaka, indyka, wołowinę, polędwiczki wieprzowe. Unikaj ciężkostrawnej kiełbasy i karkówki.
  6. Grilluj ryby np. dorsz, pstrąg, łosoś.
  7. Zrezygnuj z kupna produktów zamarynowanych. Przygotuj własną marynatę na bazie jogurtu naturalnego lub oleju. Do marynaty możesz dodać ulubione naturalne przyprawy np. papryka słodka, papryka ostra, kurkuma, zioła, czosnek.
  8. Grilluj także warzywa i owoce! Najlepiej sprawdzą się: cukinia, bakłażan, papryka, pieczarki, ananas.
  9. Do potraw mięsnych czy rybnych zawsze dołóż solidną porcję sałatki warzywnej!
  10. Po każdym użyciu dokładnie umyj ruszt!

Bibliografia:

Sankowska P. Jak bezpiecznie grillować? Food Forum, 2 (8), 10-12.